söndag 25 mars 2012

Påbörjade medicintester + lite vardag

Så då har första fasen i medicintestet för det nya gastropares preparatet dragit igång. Spenderade större delen av torsdagen på Huddinge sjukhus och fick genomgå mängder av prover och undersökningar. Nu ska jag föra medicinsk dagbok i två veckor. När alla provsvar är åter och min dagbok granskats fattas beslut om jag är lämplig för studiens nästa fas. Skulle vara lite tråkigt om det skulle dyka upp hinder bland svaren, men å andra sidan är det sällan man får denna typ av hälsoundersökning. Kommer oavsett beslut ha råkoll på hjärta, njurar, lever osv. Rätt långa och tråkiga dagar på sjukhuset som väntar framöver så är glad över Karolinskas fria nätverk. Blev en och annan dokumentär under de långrandiga undersökningarna och kommer nog köra på det nästa besök också.

Var lite orolig när jag läste info om preparatet först då en del tidigare deltagare gått upp i vikt av medicinen, men min läkare sa att det främst var individer som tappar mycket vikt av sin gastropares. I mitt fall har det ju varit den omvända situationen, har stadigt ökat i vikt sedan jag blev sjuk. Att jag kräks så ofta och då blivit tvungen att äta igen pg av lågt socker har ju gjort kaloriintag näst intill omöjligt att kontrollera. Nu har jag kämpat som en idiot med svängande socker och löjligt många blodprov för att gå ned igen.
Hade varit rätt surt om man lagt på sig de kg man slagits så hårt för att slippa pg av ett piller :P Jag tycket det var svårt att banta innan jag fick problem med magen men snacka om att man var bortskämd då. Varje förlorat hekto denna gång går hand i hand med otaliga problem från diabetesen. Men det är värt det, är man 161 cm och börjar närma sig 3 siffror måste man fan välja mellan att ta kampen eller mistas för Jabba the hut. Är en bra bit kvar men nu har jag åtminstone arbetat upp en god marginal till de där 3 siffrorna som hägrade hotfullt tidigare.  

                     
                                             Hmm tror du det är försent att börja jogga?

Denna vecka skriver vi tentamen i socialpsykologi så planen är att varva studier med träning. Även om jag är kass på att sparka mig där bak när det kommer till kurslitteraturen gillar jag tentamen veckorna. Möjligheten att få planera sin egen tid fullt ut är något jag verkligen uppskattar, även om jag fördrar hemtentamen framför sals skrivning.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar